To uczucie pełności w jamie brzusznej oraz wrażenie powiększenia się obwodu brzucha. Może temu towarzyszyć uczucie przelewania się i bulgotania w brzuchu. Występowanie wzdętego brzucha po spożyciu posiłków to jeden z sygnałów informujący o niepoprawnym trawieniu. Przyczyny tego rodzaju objawów mogą tkwić w nieprawidłowych nawykach żywieniowych, w stresie, jak również w nietolerancji pokarmowej. Wzdęcia pojawiają się zazwyczaj po spożyciu niektórych, zwłaszcza obfitych i zawierających pewne składniki pokarmowe, posiłków. Zwykle towarzyszą temu także inne objawy, takie jak:

  • Napięcie powłok brzusznych.
  • Uczucie pełności.
  • Nadmierne wydalanie gazów.

Jak uniknąć wzdęć?

Aby ograniczyć pojawienie się nieprzyjemnych objawów warto przejrzeć swój codzienny jadłospis aby móc go zmodyfikować. Przede wszystkim:

  • Wyeliminować z jadłospisu potrawy ciężkostrawne, zawierające duże ilości tłustych składników oraz ograniczyć potrawy smażone.
  • Urozmaicić dietę o świeże warzywa owoce będące źródłem naturalnego błonnika.
  • Unikać warzyw strączkowych i kapustnych takich jak: fasola, groch, soczewica, kapusta, brukselka, kalafior oraz czosnek i cebula.
  • Unikać słodyczy.
  • Unikać nabiałów – głównie tłustych serów, serów pleśniowych oraz mleka i produktów mlecznych typu: twaróg, serek wiejski.
  • Zrezygnować z picia napojów gazowanych oraz kawy zastępując je np. niegazowaną wodą mineralną z cytryną.
  • Spożywać od 4 do 6 regularnych, mniejszych, posiłków w odstępach 3-4 godzin.